2019. január 1., kedd

A Geresdi-dombság legjobb túrahelyei

Az M6 autópálya révén Szekszárdról is fél óra alatt elérhető helyszínné vált az ismeretlen Geresdi-dombság néhány távolabbi helyszíne is. Ez a kis dombság közvetlen szomszédja a Szekszárdi-dombságnak, tőle a Bátaszák-Bonyhád közút völgye választja el. Látszólag hasonló ez a két hely, de Geresdi kicsit "komolyabb". Nem azért, mintha sokkal magasabb lenne (307m-es csúcsa csak 25m-rel előzi meg a mi dombságunkat), nem is azért mert sokkal nagyobb területű (ez is csak 250 km2), hanem azért, mert a lösz mellett itt valódi kőzet is a felszínre bukkan, mégpedig nem is akármilyen. Itt található hazánk egyik legöregebb kőzete, a gránit, és különböző módosulatai. Két különálló tömbből áll, a Mórágy-rögből és a Geresdi-rögből, közöttük a Pécsvárad-Véménd közút halad. A Geresdi-dombság teljes területe az egykori  Schwäbische Türkei területére esik, ezért is szerepelnek a német falunevek. Az egyetlen magyar többségű faluja Szebény volt.

1. Üveghuta maradványai (Apadiger Klasshitte)

Üveghuta története 1766-ban a Mecsek környékén nincstelenné vált sváb üvegfúvók letelepedésével kezdődött, és az 1946-os kitelepítésükkel végződött. (Még 1960-ban is volt azért 8 lakóka.)  A Báatapátitól 4-5 km-re az erdő mélyén található kis torony a falu evangélikus templomának megmaradt hírmondója. A temető néhány sírkövén és a tornyon kívül nem is maradt meg más a faluból. Ha olyan erdőjárásra vágyunk, ahol nem akarunk más turistával összetalálkozni, ide jöjjünk. Itt több turistaúton sétálhatunk a környéken, például a  kereshetünk nagyszerű kilátópontokat a Mecsekre.
A helyet itt találjuk.

2. Zsibrik (Sibrick)

Zsibrik/Sibrick majdnem Üveghuta sorsára jutott, de aztán felfedezte magának a Kallódó Ifjúságot Mentő Misszió Támogató Alapítvány (KIMMTA), akik itt lakóotthont hoztak létre a súlyosan drogos és alkoholista fiataloknak. Megépült egy út is, és akárhogy is nézzük a falu egyfajta virágzásnak indult. Sajnos azonban az evangélikus templomot, ami a képen még kikandikál a lombok közül,  már hiába is keressük A munkaterápia része az itteni rehabilitációs tevékenységnek, aminek eredményeként több régi fachwerkes ház is megújult az itt lakók keze nyomán.  Én azért óvva intek attól, hogy tolakodásunkkal megzavarjuk az itteni rendet, és zsibriki látogatásunk alatt inkább a táj szépségével foglalkozzunk. A falu előtt és után is halastavak vannak, láttam itt már réti sast és fekete gólyát is. Keressünk a falu felett szép kilátópontokat, ahonnan ráláthatunk a tavakra és a Mecsekre!
Zsibriket itt találjuk a térképen.

3. Dömörkapu (Dimirkape) temetője

A svábok kitelepítése, majd az azt követő spontán falusorvadás több települést "lenullázott" a mi vidékünkön. Az egyik ilyen Dömörkapu/Dimirkape is. Ma kellemes túrával tudjuk elérni lelkes véméndiek által  helyreállított temetőjét. A túra érdekessége az, hogy az M6-ost is tanulmányozhatjuk, valószínűleg a világ leghosszabb szántóföldek és gyümölcsösök alatt futó autópályaalagút-viadukt-rendszerével. Véménd felől közelíthetjük meg rövid sétával, az út leírása innen.
A helyet itt találjuk a térképen.

4. Fekedi (Schwartzfeld) kereszttúra

Feked kész csoda Magyarországon, Závoddal versenghet a "sváb Hollókő" címért, és méltán nevezheti magát a "magyarországi német építészet gyöngyszemének". De nem csak a faluban érdemes sétálni, hanem a falu körül is. Egyrészt 7 kortárs szobor van a falu körül a tájban elhelyezve, amik elképesztő módon hatnak ebben a környezetben. (Ezekről leírást itt találunk.) Másrészt két kereszttúrán bejárhatjuk a falu szép környezetét. A kereszttúrák leírása itt. Egy beszámoló az utunkról itt.
Térkép.

5. A bátaszéki Szent Orbán kápolna és molyhos tölgye

2015-ben Magyarországon, majd 2016-ban Európában is az Év fája lett. Molyhos tölgynek mondják, mi dendrománok csak halkan jegyezzük meg,  hogy valószínűleg hibrid, persze erős molyhos jelleggel. Ez persze semmit nem von le szépségéből, amit csak fokoz páratlan környezete.

6. A szebényi molyhos-tölgy

Vitán felül áll a bátaszéki szépsége és elhelyezkedésének nagyszerűsége, de nekünk dendrománoknak csak nagyobbat dobban a szívünk, ha a Bátaszéktől csak néhány kilométerre lévő szebényi molyhos tölgyet megpillanthatjuk. Ennek majdnem két méterrel nagyobb  a kerülete és habitusán is látszik, hogy ez (vagy megtisztelve inkább: Ő) már javakorabeli fa lehetett, amikor a bátaszéki rokon még csak első levélkéit hozhatta. Persze neki is besegíthetett egy cser vagy egy kocsányos rokon, de nála tényleg szóba jöhet az, hogy ő már szép nagy fa lehetett, amikor az első svábok megjelentek a vidéken.
A térképe itt található.

7. Hazánk legöregebb kőzetei közt az ófalusi (Ohfala) Goldgrundban

Az Ófalusi Formációt több szakkönyv hazánk legősibb kőzetének mondja. Rövid, de precíz leírása a Geománia alapján a következő: "Ófalu környékén paleozoikus (ókori) kristályos palák, szerpentinitek kerültek felszínre, melyek a karbon korú gránittal állnak kapcsolatban, azaz azonos üledékből képződtek, csak más nyomás- és hőhatások mellett. Keletkezésüket az ordovicium, szilur időszakra helyezik, de ősmaradványok hiányában a pontos kormeghatározás nehéz. Az Ófalu melletti Goldgrund (Aranyos-völgy) felső szakaszán a patak tárja föl az amfibólpalákat, szerpentinitet, melyekhez gazdag, de többnyire mikroméretű ásványtársulás kapcsolódik." Nyilván hozzájárul a hely szellemiségéhez ez a tudat, de önmagában is látványos és érdekes az egész környék, ami 2017 óta természetvédelmi terület. Leírása itt.
A völgyet  itt találjuk.

8. Kisgeresd (Klageresch)  és akácfája

Kisgeresd is egy különleges hely. Hazai tapasztalatok szerint már rég el kellett volna néptelenednie, erre felfedezték maguknak a finnek. Persze  nem csak távoli északi nyelvrokonaink vettek itt házat, úgyhogy ma a falu egyfajta üdülőfaluként éli nyugodt napjait, de itt nem fogunk turistákkal találkozni, mint pl. Kisújbányán.  Különleges látnivalója,  hazánk második legnagyobb kerületű  akácfája, ami egy nagyon meghitt kis helyen áll. Ligete egyben a Geresdi-dombság legdélibb nyúlványa is, innen  messzire ellátunk. Nem véletlenül épült fel a közelében   finn-magyar együttműködés keretében egy kilátó.
Itt találjuk.

9. A hosszú-völgyi gránitkibúvások

Az üveghutai erdészházig mehetünk autóval, majd a KÉK KÖR túristajelzésen induljunk el. Amikor a turistajel elhagyja a patakmedret, akkor mi ezt ne kövessük, hanem maradjunk a völgy alján, és köveken ugrálva tudunk tovább haladni. Így érhetjük el a már Baranya területére eső gránitfalat, mint a dombság leglátványosabb természetes sziklaalakzatát. Nem egy Rám-szakadék, cserébe viszont olyan helyen jártunk, ahol még nem sokan.

10. A bátaapáti Apponyi-kilátó

2019 októberében új kilátót adtak át Bátaapátiban. A faluban a központot és a buszfordulót elhagyva a  Táncsics utcán kell végigmenni, majd a dombra vezető betonúton hajthatunk a fel a parkolóig. Innen 300m-t mehetünk földesúton a kilátóig. (Frissítés 2020: Már ezt sem kell, az utat végig megcsinálták.) Szerintem a Tolna megyében innen nyílik a legszebb kilátás. Bátaapátiból gyakorlatilag bármelyik turistaúton elindulhatunk, előbb-utóbb szép kilátópontokat fogunk találni.

11. Keresztül a Geresdi-rögön

Szép út vezet keresztül a kis rögön a már lezárt kisgeresdi kőfejtő mellett. Az egykori erdősmecskei vasútállomás mellől indulhatunk. Itt parkolhatunk. A zöld turistajelzés az elején nehezen indul, nyárra benővi a dzsuva, de aztán nagyon szép erdőbe ér, és eléggé látványos völgyben halad dél felé. Utunkat helyenként nagy gránittömbök is kísérik. A 3km-re lévő Kisgeresd előtt sajnos akácosba megy át ez az erdő is. Kisgeresdről a 8. útnál már írtam. Beszámoló az útról itt van.

2019. október 31-én kaptam a hírt, hogy a tó látogathatósága megszűnt, ezért az alábbi bejegyzést a végére kellett tennem, mint megszűnt látnivalót.

A geresdi Gránitbánya-tó

A 19.század végén kezdték a gránit bányászatát a Geresdi-dombságban. A Bátaszék-Pécs vasútvonal megépülésével a termelés felfutott, majd a 20. század végén alábbhagyott. A mély bányagödröt feltöltötte a talajvíz. Az M6-os építésekor újra megnyitott a bánya, de az építkezés befejezése után néhány évvel ismét bezárt. Nemrégiben pedig látványos tanösvénnyel szabadon látogathatóvá vált.  Hazánk egyik legszebb bányatava. Ha pedig a tulaj egyszer véletlenül idetéved, akkor olvassa el azt, hogy az Apponyiék annak idején miként viseltettek egy saját tulajdonukban lévő természeti látnivalóval. Szerintem nem volt jó ötlet a környék legérdekesebb látnivalóját megvenni, aztán magánterületként lezáratni, mert például mihaszna semmirekellők, akiknek nyilván soha nem lesz tehetségük bányatavakat vásárolni, mindenféle erkölcsi példázatokkal fognak előállni.