2019. január 27., vasárnap

Egy hátfői nagy nyárfa

Tegnapi sétánk közben szúrtam ki- elég távolról-, ezt a nagy fekete nyárfát, amivel eléggé felizgattam a dendromán társadalmat, némileg alaptalan "reklámtevékenységgel."

Mivel nem volt nálam centi, ezért ma reggel kiugrottam megmérni, és egyben lefényképezkedtem vele.

A fának ma már csak kettő ága van, ezek közül az egyikben van már csak élet.

Tulajdonképpen nagy meglepetés a másik oldala. Ennek a fának lényegileg az egyik fele van már csak meg. A nyomokból úgy tűnt, hogy az üreges részen is volt egy erőteljes ága, ami jóval korábban kidőlhetett. Lényegében ennek a fának a törzse ma egy hengerpalást 60%-a. Végeztem egy egyszerű matematikai becslést, hogy ez alapján mekkora lehetett a teljes mérete, nagyjából szabályos kört feltételezve, és 1015cm-et kaptam. A mai mérete 925 cm. Ezzel is a Marica-foki nyár után az általam talált legnagyobb nyár. A Marica-fokinak azonban a híre eljutott hozzám, és Mórocz Attila természetvédelmi őr szólt róla, hogy nagyjából hol kell keresnem. Erre a fára  "csak úgy" véletlenül akadtam, tehát nagyobb élmény. Persze lehet, hogy Szombathelyi Gergely, vagy Krizák István, vagy bárki más Gemencjáró már látta előttem, most mégis megörültem, hogy így ráakadtam.A fa nagyon sérülékeny, mérés közben kicsit meghúztam a centit, és majdnem letört a bal oldalon egy jó nagy kéreg/törzsdarab. Nem, kérdéses, hogy nincs sok ideje hátra.
Frissités 2019.02.06: Valóban, a napokban Szombathelyi Gergely jelentkezett, hogy ő már évekkel korábban látta a fát, sőt annak helyét át is küldte nekem évekkel ezelőtt.

Közelében van még roncs.

Mellékleletként egy új, 625 cm-es nyár mellett is megörökítettem maga. 

Fehér nyár telepítés.

Holt-Sió. 

Dög-tó.

Visszafelé biztató öreg nyarasan is végigmentem, de a kép jobb szélén álló  alacsonyan elágazó volt.