2018. december 27., csütörtök

600-as tölgy év végére

Az idén unokabátyám sérülése miatt az év végi Ősök túra a hagyományos időpontban  elmarad. Gondoltam, a vadmacskás utamon talált szilek lemérésével vigasztalódom a Gemencben. De a Péter-híd és a Visszafolyó-Duna környékén csalódtam. Egyetlen egy fa sem volt listás.
Néhány hete ez a vidék még olyan biztatónak tűnt. Most hogy centi is volt nálam hirtelen minden fa "összetöpörödött."
Kicsit bóklásztam erre-arra, de semmi. 
Mohás fák. Még normális fényképet sem csináltam. Egy gemenci úton két óra alatt legalább 20-30 képet szoktam csinálni, most meg ötnél tartottam, azok is ilyen holt unalmasak.
Még volt annyi időm, hogy felkeresek egy tölgyet, amit Pósfai György talált még az "ősidőkben". Figyelmes szemlélő látja is a fát már a sűrűben.
595 cm-rel került a listára 2009-ben. Én most 620 cm-nek mértem. Nem túl szép fa, mert 160cm-en már ágazik, aztán felfelé még többet. Ha azonban ott áll az ember mellette, van nagy fás élménye.
Amikor Gyuri 2009-ben jó dendromán érzékkel kiszúrta a sűrűben, a kubikárokban magasan állt a víz. Az átkelésre használt törzs is meg van még, sőt párja is akad már.
Csalódva indultam hazafelé, amikor egy "esztétikus 400-asnál" megálltam. Már többször láttam a töltésről, de egy 400-as miatt nem igen áll meg az ember tekerés közben, annyi ilyen van a Gemencben. Most gondoltam, hátha sikerül az erősen dőlő fát alulról izgalmasan fotózni, hogy legalább feldobjam a kevés gyenge képet.
Odafelé tartva aztán "nőni kezdett". Az hamar nyilvánvaló lett, hogy "unfair versenyző. " Egy olyan fokban áll, amit az árvíz gyakran jár, így aztán a víz elvitte a talaj jó részét körülötte. Tulajdonképpen a gyökerei jó magasan kilátszanak. Ennek következtében gyorsan keskenyedik, az alsó széles része pedig többé-kevésbé gyökérzet.
Összességében szép fa. Viszonylag magasan mértem, és amikor a centivel körbeértem elképedtem, mert a 7m körül zárult a szalag. Aztán sokat igazgattam még végül 602 cm-nél megálltam, itt már lehetett józan kompromisszumot kötni.

Ilyen fánál szelfi is készül.
A végén még egy kis rudli utolsó tagját is elcsíptem a töltésen hazafelé tekerve.