2016. május 17., kedd

Alföldi pillanatok

Rövid, családi jellegű látogatásról hazafelé tartva néhány perces megálló a Mórahalom melletti Nagyszéksós-tó partján. A délutáni, szinte tömeges  látogatóhad ellenére a tavon élénk madárélet. Csodálkoztam is, ha én feltűnök a Sáros partján, akkor minden madár már 700 m-ről elrepül a fenébe, itt meg csomó ordibáló-rohangáló kisgyerek ellenére a stég végénél röpködnek a madarak. Ez például fattyúszerkő, és azt hiszem, most láttam életemben először ilyent. 

Gólyatöcs.

Szárcsák nagy csapata bibicekkel

Búbos vöcsök

Nagy kócsag szárcsákkal

A Tompa határában álló egykori Redl-birtokközpont az  ámulatra méltó Szt. Anna templommal. Jellemző, hogy miként akadtam rá erre a templomra: Nézegetem a Kalocsai  Érseki Kincstárat bemutató anyagokat, itt látom, hogy a gyűjtemény csúcsának számító Dél-Német késő gótikus  faszobrok (és még sok-sok minden) innen kerültek nemrégiben a kincstár tulajdonába.

A templom mögött feketefenyők, egyikük tekintélyes méretű.

A kastély ma pszichiátriai intézet. Egyik lakójának, némi kis "kávépénzt" remélő, bőbeszédű, de nem túl szakavatott kalauzolását élvezzük/szenvedjük. Ezt a fát száz éves tölgyként kommentálja, de valójában ez egy - minden bizonnyal listás méretű- ostorfa.  A kastély parkjába nem jutunk be, annak megtekintésére az igazgatónő adhat engedélyt, aki nyilván pünkösd délután nem tartózkodik itt. A kastélyparkot 50 ha-os arborétumként  emlegetik, ahol pávák sétálnak. Néhány képet átnézve róla a neten, listás fára nem akadtam, de ki tudja mi lehet még itt? A parkot az 1860-as évektől kezdődően alakították ki.

Igényes részletek. A templom 1904-re lett kész. Tompa város ismertetője szerint Wágner Károly tervezte, de ilyen  nevű építész valószínűleg nem létezett.  A Wágner-család sok-sok építész tagja közül Ferenc foglalkozott historizáló jellegű templomok tervezésével, valószínűleg ő tervezhette ezt is.

Állítólag olasz szobrászok dolgoztak itt.

Impozáns és szép

Nemrég felújították.