2018. október 28., vasárnap

A bogyiszlói fás legelőn

Tíz éve, 2008 novemberében jártam először a Kasztón. Ez volt életem első dendromán útja.Szerencsés voltam, hogy pont ezt a helyszínt választottam. A fás legelő ma is ugyanolyan hatással volt rám, mint akkor  tíz éve, bár akkor szebbek voltak a fények. Akkor még nem vittem centit, ma igen.

A keleti sarokban kezdtem. Itt vannak a legjobb állapotban a fák, de itt nincs egyetlen listás sem. A legnagyobbak is csak gyenge 400-asok. 

Ez már a kissé észak-keletebbre lévő csoport.

Ennek az erős 400-asnak gyönyörűen tekergő ágai vannak. Két éve voltam itt utoljára, akkor ennek a lenyúló ágnak még mindkét vége megvolt.

A terület egyetlen listás fája 2014-ben 501 cm volt. Már akkor erősen hullt a kérge. A kép megtévesztő, mert a sok zöld levél a tövénél nyíló egyik másik fától származik. A nagy fában már alig van élet. A kerületét meg sem mértem, mert hatalmas felületen 8-10 cm-re elvált a kérge törzstől, ebből nyilván itt újabb kéreghullás lesz hamarosan.

Az északnyugati csoportnál két fácán szaladt a fűben.

Két évvel ezelőtt ez a fotel már itt volt a közelben, a lajtkocsi árnyékában szolgált. Most a terület legnagyobb élő körtefájánál hever. Ez a fa nem éri el a listás méretet, egy hatalmas odva van, amit telenyomtak szeméttel.

A listán ez a körte volt. Két éve még voltak zöldellő ágai, most már csak ez a csonk áll. Kellemetlen meglepetés.

"Magyar puszta" hangulatban megyek a középső terület felé, ahol egy listás fa állt, és mellette egy másik biztató, ami 2016-ban már 499 cm volt.

Itt a két fa. A bal oldali 2007-ben 508-cal került a listára, most 525-nél tart. Éves átlagban 1,5 cm-t nőtt. Akadnak már száradó ágvégei, két év alatt szemmel láthatóan nem romlott az állapota.  A mellett álló távolról jól néz ki. Több mint három centit nőtt évente, 506-tal  belenőtt a listába.

Ennek az új listásnak érdekes a kérge. Bal oldalon spirálisan szalad le egy más mintázat. Alighanem ez egy régebbi villámcsapás behegedt nyoma. Mellette egy újabb sérülés a korona alján, innen nedvedzik, a lefolyás besötétedett. 

A kép előterében a legnagyobb fa. 2007-ben 545-tel indított, most 570-nek mértem. Ez kb, 2,3 cm-es növekedés évente. Szerencsére még jól van, bár egy fantasztikusan elnyúlt oldalága már a múlté.

Sajnos ez a kép hangulatilag szinte olyan, mintha egy gesztenyésben készült volna. Középen a terület ötödik listás fája. 509-cel indított 2007-ben most 523-nél tart. Ez 1,3 cm-es, mérsékelt növekedés. Alattomos, kis nyílású, de belül kiterjedt odva van. Élő ága már alig. Összességében a terület gondozott jelleget mutat továbbra is, nem engedik felbokrosodni, legeltetnek, kaszálnak. Kapott egy ismertető táblát, több odú is kihelyezésre került.