Frissités: 2023. május 11-én a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Tolna Vármegyei Igazgatóságán Becze Szabolcs Ferenc igazgatóval és Orbán László osztályvezetővel tekintettük át a keselyűsi út és kerékpárút építkezésének mikéntjeit egy konstruktív hangulatú beszélgetésen. Az általam, a bejegyzésben korábban felvetett kérdésekre az általuk adott válaszokat bordó színnel jelzem.
Ahogy már soha, senki nem láthatja. Az első fényképem a nyárfasorról 2009 februárjából. Ekkor írtam az első ismertetőt róla a weblapomra, és ebben az évben javasoltam először Szekszárd MJV jegyzőjénél helyi védelemre több más szekszárdi természeti értékkel egyetemben. Ekkor még elég naiv voltam, mert rövid időn belül másodszor is próbálkoztam. |
Ezt követően annyi történt, hogy Pósfai György végigmérte a fákat. Kiderült, hogy az országban páratlan nyárfasorról van szó. A mintegy 60 nagyobb fából álló fasorból tíz fa került fel az úgynevezett Pósfai-listára, ami az ország legnagyobb fáinak gyűjteménye. A további várólistás fák száma 6-7 volt, azaz ezekről feltételezhető volt, hogy néhány éven belül elérik a listára kerülés 6m-es törzskerületét. Ezt követően 2014-ben ismét javasoltam a nyárfasor helyi védettségét, ezúttal is eredménytelenül. Ekkor még választ sem kaptam beadványomra. A terület mentén lévő fák védettségét – főként az eperfákra vonatkozóan- már más is kezdeményezte. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelésében lévő területeken álló fák természetvédelmi oltalom alá helyezésére azonban más szabályok vonatkoznak, ennél elsőbbséget élveznek a közlekedésbiztonsági szabályok, illetve az üzemeltetési és fenntartási feladatok elláthatósága. |
Ekkoriban négy részben tudósítottam a fejleményekről. Először a vészhelyzet kialakulásáról. Gyorsan el is készítettem a nyárfasor katalógusát. A kompromisszumról is beszámoltam. Több nagy matuzsálemnél sikerült elérni hogy csak a száraz ágvégek kerültek levágásra. A képen a terület második legnagyobb, akkoriban 782cm-es törzskerületű fáját látjuk a száraz ágak eltávolítása után. |
Néhány hónappal ezután szemrevételeztem a kivágásokat. Összesen 7 nagy, meghatározó nyárfát vágtak ki. A többi 13 fűz, eper vagy más fa kevésbé jelentős példánya volt. Szerintem- bár nem vagyok szakember- a 7 nagy kivágott nyárfából még 5 élhetett volna évtizedekig. |
2017-ben indult a kerékpárút tervezése, de nem a Csörge-tói irányba, hanem a Keselyűsbe tartó út mentén. 2018-ban már kész tervekről számoltak be 2021-es befejezést ígérve. Ebből 2021-re nem lett semmi, talán a pandémia miatt. Ekkoriban erről is azt gondoltam, hogy ez is a Gemenccel kapcsolatos ötletelések szokott sorsára jut. |
2021. december 18-án földmérőkkel találkoztam Keselyűsben, akik elmondták, hogy az út felújítási munkálatainak előkészítésén dolgoznak, valamit az út bal oldalán az árkon túli területen kerékpárút épül majd, ahogy azt a Duna-Dráva Nemzeti Park is javasolta. Én a korábbi gemenci ötletelések sorsából ítélve még mindig eléggé szkeptikusan álltam a dologhoz. |
A múlt hét közepén egy barátom azonban jelezte, hogy érdemes kimennem Keselyűsbe, ha nagy "pusztítást akarok látni". És valóban, a kerékpárút építését elkezdték. A nyomvonal pedig általam ismeretlen okból nem az árkon túl, hanem az árokban halad. Ez számomra műszakilag a legkevésbé egyszerű megoldásnak tűnik, arról nem is beszélve, hogy a nyárfamatuzsálemek kivágásával is jár. A nyomvonal nagyrészt inkább az út rézsűjében halad, de kisebb kitérők, „oldalgások” is lesznek. A nyomvonal megválasztásának alapvetően jogi és pénzügyi okai voltak. Az építkezés pályázatát ez év végére le kell zárni. A korábbi évek alatt – mint én is utaltam rá- tetemes csúszások halmozódtak fel (mert itt nem részletezett okokból) az építkezés előkészületei nem haladtak megfelelő ütemben. Ez azt jelenti, hogy elsődleges szemponttá vált az, hogy építkezéseknek állami, a Közút által kezelt területeken kell zajlania. Mivel az árok ilyen, a mellette lévő szántók pedig nem, ezért itt kellett az építkezésnek megtörténnie. A jelek szerint az M6-os felett úgy jut át a kerékpárút, ennél a pontnál ráeresztik majd az 5113-as útra. Ez igaz, az út széle leaszfaltozásra is kerül ezen a rövid szakaszon. |
Meg kellett küzdeni az útépítőknek. A kiásott tuskó helyén hatalmas kráter tátong. |
Ez a nyárfasor második legnagyobb tagja volt, a 780-as. |
Ez már erősen odvasodott. |
Végül egy kép 2015-ből. Az út két oldalán két burjánzó sövény hatalmas fákkal. Két ökológiai folyosó, értékes élőhelyekkel. A sövények fontosságáról már egyszer merengtem. Itt most az egyik oldalon elpusztítják ezt, pedig lehetett volna másként. Szomorúsággal tölt ez el. Az építkezések lezárultával, legkésőbb a következő év őszén a kerékpárút rézsűjének növényzeti helyreállítását is tervezik. Ehhez a Gemenc Zrt. is segítségét ajánlotta fel. A sövény ökológia értékéből egyébként sokat levont az, hogy az építkezéshez kapcsolódóan közel 40 tonna szemetet, illegálisan ide helyezett sittet kellett elszállíttatani a területről. A jövő héten kezdődik a Fenntarthatósági témahét az iskolákban. Ma reggel összeszámoltam iskolám udvarán (a város elit gimnáziumában) a járműveket: 24 autót, 8 mopedet és 2 kerékpárt vettem lajstromba. (Az egyik kerékpár természetesen az enyém, a másik egy kolléganőmé.) Lenne még tennivalónk. Én mindenesetre nekiszaladok, és negyedszer is helyi védettségre fogom javasolni a keselyűsi nyárfasor maradékát. Az út jobb oldalán csak minimális változások lesznek. Útpadka, autóbusz-megálló öböl épül helyenként. A jelenlegi út nem szélesedik, csak közvetlenül az út űrszelvényébe lógó fák koronája kerül visszavágásra, a terület legnagyobb, 900-as nyárfája és néhány társa tehát megmenekül. Sőt a közutas szakemberek a matuzsálem kulturált bemutatásához segítségüket is felajánlották. |