2023. január 7., szombat

Én még láttam csónakokat a decsi Kis-Holt-Duna partján

Egy délelötti röpke órácskában Keselyűsből indulva eltekertem a decsi Kis-Holt-Dunához.

Arra voltam kíváncsi, hogy a novmber-decemberi nagy esők valamit javítottak-e a helyzeten. Lelkileg arra is fel voltam készülve, hogy esetleg teljesen kiszáradt már, de szerencsére itt még nem tartunk. 

Milyen rég láttam réti sast! Itt viszont rögtön elhúz egy a távolban.

Két-három kárókatona, semmi más.

A holtág  régebbi területének 70%-át elveszítette.   

Az iszapban fehérlő valamikről hamar kiderült, hogy kagylók. Gondolom a disznók rég szétropoktatták ezeket.



 Innen olyan képek is elérhetők még, amin ladik van a parton, sőt a Papp-fok is végig vízben. Sőt, mintha még lettek volna varsák is a parton, de lehet, hogy erre már rosszul emlékszem. 

 A hódok is régen rágcsálhattak errefelé.

Műholdas képeket átvizsgálva, ez is,  (mint az általam többször felkeresett Forgó-tó is)  2015 -öt követően kezdte rohamosan elveszíteni vízfelületének javát. 

A Papp-fok a Gemenc egyik legigazíbb foka (volt.) 

Erről a holtág-fok rendszerről régebben írtam egyszer. Akkor még nem gondoltam arra, hogy még az én életemben megváltozhat itt sok minden.

A Papp-fokon keresztül 600m-re van innen a Decsi-Nagy-Holt-Duna, de most nics idő ide lejutni. Nyáron amúgy is forgatott itt egy szokásos idealizált hangnemű filmet az M5 TV. Ezek szerint ott is volt még víz a nagy aszályban is, de azért a régebben szokásos nagy őszi lehalászások gondolom az idén  is elmaradtak. 

A Szomfovai-erdőn átvezető nagy feltáró  út a régi Gemenc hangulatát idézi.

Keselyűsben véget ért a duzzasztásos időszak.

Rögtön meg is jelentek a hódok.


Kendermagos, tőkés, szürke. Szokásos fajok a Sároson...

... és sok kárókatona.

A gombakínálat...

...mostanában.