2023. január 3., kedd

Tavaszias napok kis dombságunkban

Kihasználva az iskolai szünetet és a jó időt, az utóbbi napokban négy  rövid portyát tettem a könyéken, a pár perces széptölgyesi megállótól az órás oberwaldi túráig terjedt ezek időtartama.

De kezdjük az etetőn történtekkel. Karácsonyig alig  volt mozgás. Ritkán láttam vörösbegyet, egyszer őszapókat. Rejtélyes volt ugyanakkor, hogy melyik madár kezdi ki a napraforgó szélét. Azátn meglepődve fedeztem fel, hogy egy balkáni gerle pár bizonyul ilyen tanulékonynak, és a hagyományos földről eszegetés módszerét ki tudják bővíteni. 

Újévkor jelentek meg a széncinkék, egyelőre még kis számban.

Legnagyobb csapatokban az őszapók járnak mostanában a cinkegolyókra.  

Egy barátcinke is megjelent.

A mezei verebekből csak egy-két példány. 

Bonyhád felé tartva a széptölgyesi halastavaknál néztem körül.  

Egyeneesen megy a traktor a vetésben,

De kik járhatnak ilyen görbén?

Az őszi leeresztés után lassan tőltődnek a tavak.

Az alsó tó már csaknem teljesen megtelt.

Völgységi kultúrtáj. 

Ez már a Szálkán lévő oberwaldi horgásztó. A múltkor valahol a pontos nevét is olvastam, de már elfelejtettem.

Ez kevésbé felkapott hely, mint a nagy tározó. Sokkal kisebb, és autóval körülményesebb a partjáig hajtani. 

Ritkaság az idei télen eddig a jég látványa.

Oberwaldi tarrvágás.

Ebben a tavaszias időben természetesen tömeges a hunyor. 

Valamiféle kilátás egy tarrvágásos telepítés mellől. 

Ennek a kora reggelnek a fő műsorszámát a hollók fellépése adta, akiknek nagy csapata körözött a környéken, és a makogástól a rikácsolásig gazdag repertoárban muatták be  nyelvezetüket. 

A kutyatejfélék is élénk virágzásban vannak  szekszárdi szőlők közt, ...

...állapíthatam meg a Batikereszti-kilátó felé tartva.

A lapos...

...és hegyes részek felé zoomolva. 

Egy kis fenyves felé tettem innen kitérőt, de nem sok érdkességet láttam.

A závodi templom a kilátóból.

A zombai templom a Szarvas-szurdik végétől.

A Somlyó  kis kúpja ugyanonnan.

A távoli závodi templomot már a Bükk-völgy felé tett reggeli sétám alatt fényképeztem másnap.

Az atalanta lepkék is előjöttek. 

Ritka lelet a kék fazék. 

Úgy tűnt, hogy a Bükk-völgyben nem sok érdkességre akadok egy eddig még áltlam nem járt úton haladva.

Jobb híján a méretesebb galagonyákat fotóztam...

... meg a nagyobb tarvágásokat. 

Aztán a Bükk-völgy egy kisebb oldalsó szurdokvölgye mentén megvadult a táj.

A meredek löszoldalban nem működik tökéletesen az intenzív erdőgazdálkodás.

Így alacsonyan elágazó ezüsthársot láthatok...

...méretes akácra felfutó erőteljes borostyánnal.

Egy alacsonyan elágazó többtörzsű tölgy pedig már dendromán szívemet is megdobogtatja. 

Zsenge téli fülőkével zárul ez a bejegyzés.