2019. október 5., szombat

A kalocsai Érsekkertben

Munkám Kalocsa környékére szólított, és ha már itt jártam, körbenéztem az Érsekkertben, úgy öltönyösen nagykendősen, ahogy voltam. A kis Sonym sem volt nálam, így a képeket mobillal készítettem.

A város főtere csigalassúsággal készülget, vélhetően szép is lesz, minden felújítva, kiglancolva. Én arra voltam kívácsi, hogy az érsekség egykori uradalmának épületei milyen állapotban vannak. Nem okoztak csalódást: az egykori istállók, cselédlakások felismerhetetlenségig, igénytelenül átalakítva, ramaty állapotban. A legértékesebbnek tűnő, 19.század eleji  volt uradalmi nagy magtár is elég rossz állapotban van.

Az egykori uradalmi épületek mellett terül el az Érsekkert. Ide is besétáltam. Az Érsekkertet ma a Foktói-csatorna határolja.

Néhány nagy tölgy tűnt csak ki.

2014-ben jártam itt. Most alig ismertem rá, nagy  fejlesztések zajlottak itt, igényes építészeti kivitelben. Hatalmas felületű díszburkolatok, kihasználatlan fogadóépületek,  zárva tartó kávézó, nem működő szökőkút, már rohadó fa székek a szabadtéri színpadon stb...

A bejáratnál emlékeztem két nagyobb tölgyre.

Ez az egyik.

A másikat kivágták. Olyan 470cm körülire emlékszem, nem volt listás.Állítólag életveszélyes volt, de a kivágás után kritikus hangok is megjelentek.  Nyilván a város vezetői és a főkertésze nem kockáztatnak ilyenkor. A cikkből egyébként megtudni, hogy jó pár tölgyet a szabad téri színpad bővítésekor kivágtak. 

Maradt még néhány, pár évig még kihúzhatják.