2014. június 14., szombat

Turbánliliom túra a Szekszárdi-dombságban

Ma ezekért indultam el. Szép, védett  növény. Eszmei értéke 10.000 Ft. 

Utam elején ezzel a fiatal dámmal találkoztam Szálka felett. A Sötét-völgyben az idén nem találtam turbánliliomot. Pontosabban még bimbózás előtt láttam egy tövet, de annyira a legforgalmasabb turistaút mellett állt, hogy kevés esélyt adtam neki a túlélésre. Nem is lett meg már azt követően, elnyelte a spontán útszélesítés. 

Úgyhogy más vidékre menetem. Szálka és Grábóc közt, a dombság mélyén vannak még  tarvágással szabdalt, de jó állapotú erdők, ezekben reménykedtem. (Nyilván ilyenkor nem az akácosba indul el az ember. )

Sok, közönséges lepkével találkoztam. Ez atalanta. Meglepődtem,  hogy ez is védett, annyi van belőle mifelénk.A wikipedia szerint 2000Ft-os, a macrolepidoptera szerint 5000 Ft-os. Sokszor fotóztam már.

A grábóci erdészház völgye. Itt már kezdtem lélekben feladni, hogy találok.

Gyöngyházlepke. Ez is védett, 5000 Ft-os. Tavaly is rengeteg volt belőle, mostani utamon is nagyon sokat láttam és fotóztam. Szinte személyes kedvenceimé váltak.

Végezetül egyetlen egy tövet találtam az erdészházhoz vezető völgyben, egy félreeső helyen. Ez is koszlott, kidőlt, elnyílás előtti. De legalább találtam, 15 km alatt egyetlen tövet. 

A nappali pávaszem is szép és gyakori, úgyhogy ez sem hatott az újdonság erejével. Ez is védett  lepke (2000 Ft).

Az erdészház üres, elhagyatott. Elég régóta nem jártam itt. 2010-ben még állt az erdészház mellett egy rossz állapotú kettős tölgy. Ma már ennek nyoma sincs. Régen, az 1960-as években talán, ez még gimnáziumunk kulcsosháza is volt egy időben. Most már régóta elhagyatott. Pedig szép a ház is, szép a környezete, és itt nagy a csend. 

A c-betüs lepke is gyakori, de védett. (5000 Ft)

Kilátás a Szálka feletti dombokról a Mecsekre.