2012. május 6., vasárnap

Kosborok Keselyűsben

Szenzációs "leletről" tudósított ShG blogja. Kosborok nyílnak a keselyűs környékén.

Találtam én  is  sok tövet, főként vitéz kosbort.

Közben a Holt-Sió melletti erdőből "előkerült" ShG és felesége is, így
megtudtam, hogy ők eredetileg egy másik helyen akadtak rá a kosborokra.

Érdekes, hogy itt nagyobb kosborok is nőttek, és - bár
az állomány túlnyomó része itt is vitéz kosbor -, itt
tarka kosbor is volt mutatóban.

Tavaly és tavaly előtt májusban akárcsak én,
ShG is sokszor járt  ezeken a vidéken, mégsem
emlékszünk arra, hogy itt láttunk volna kosborokat.

Idei megjelenésük meglepő, örvendetes és talányos dolog.

Aztán egy harmadik helyet is találtam.

Összességben több, mint száz tő van.

Ha nem is olyan töménységben, mint a bogyiszlói orchideás erdőben, de
összehasonlíthatatlanul jobb helyen nyílnak ezek.

Míg ott szántóföldön,  aranyvessző- és gyalogakác-tengeren átküzdve,
kullancsok százai közt megszenvedve érjük el a kosborokat, addig itt szinte
elénk jönnek. Reméljük, senki nem él vissza ezzel a helyzettel, és nem
innen szerzi be az anyák napi orchideát. A kosbor védett, egy tő értéke
10.000 Ft.Kiásni nem érdemes, mert egy talajban élő gombával él
szimbiózisban, ami úgy sincs a kertben.

Ezt korábban tarka kosbornak néztem, de léggé elbizonytalanodtam, talán
mégis inkább vitézkosbor ez, bár a pettyei megtévesztőek.
ÚJRA: ShG és Lukács Robi is nyomatékosan tarka kosborként határozta meg
a fajt, így én is leküzdöm bizonytalanságomat: ez tarka kosbor.
Mellesleg a tarka kosbor eddig nem volt ismert a Gemencben.Lásd itt.
Sőt nem ismert a másik két nagy Tolna megyei ártéri erdőből, a  Imsósi-erdből
és a Dunaszentgyörgyi-láperdőből sem. Ezt Farkas Sándor könyve- Paks környékének
védett növényei- alapján mondhatom biztosra. (Ezek is hozzájárultak ahhoz,
hogy bizonytalankodjak a kérdésben, meg az, hogy erről azt írják hogy dolomit és
mészkősziklagyepek, meg pusztafüves lejtőkön nő.)

A Sáros parti töltésen is voltam, de itt nem volt kosbor.

Sárosi hangulat.

Hiába emelkedett egy kissé a Duna, ennek ellenére a Keselyűsi (Ásás)-Duna
csontszáraz