2012. május 11., péntek

A Lőrincorra-réttől a Péter-hídig

Lörincorra-rét egy hosszan elnyúló rét a pörböly-keselyüsi töltés mentén. Úgy gondoltam, hogy a Decsi-Nagy-Holt-Duna nyugati oldali fokrendszerének egyik része lehetett. Ezen a részen a további elemként találunk egy, a Visszafolyó-Dunába tartó fokot, valamint egy, ma szintén rétként megjelenő egykori oldalágat.

A történeti térképeket ismét Böhm 1772-es térképével érdemes kezdeni.
Itt legfeljebb csak a már említett foknak az előzményét kereshetjük a
Kovácsjáró- vagy a Gerendás-fokokban.


Az említett fokot Podolai János 1825-ös térképén találtam meg egyértelműen.
Ő a Lankócz nevet írta oda, de nem egyértelmű, hogy ez a fokra vonatkozik-e.
Ma a Lankóc földrajzi név ettől kissé délebbre él. Mindenesetre úja adat
előkerüléséig én Péterorra-rét melletti fokot Lankóc-foknak fogom említeni.
Érdemes megnézni Podolai térképén azt is, hogy az általa javasolt
töltés milyen jól követi a mai, évtizedekkel később megvalósultat.

Podolainál már felismerhető, de a 4. katonai felmérés térképén lesz egyértelmű
a Decsi-Nagy-Holt-Duna oldalága, ami mára már teljesen kiszáradt, feltöltődött.
A Lankóc-fok is felismerhető közvetlenül az oldalág mellett, ezen a 20.század
legelejéről származó térképen.

Bemelegítésnek ellenőriztem ezt a listás méretű, de a Pósfai-listán nem
szereplő füzet, amit 2009-ben találtam. Most csak 715 cm-t mértem,
ennyit szigorodtam.

A Lörincorra-rét. A név talányos. Határozott mélyület, nekem úgy tűnik,
régebben valami morotva tó lehetett itt. Régi térképeken nincs nyoma.

Nyári tőzikék, tömegesen.

A Decsi-Nagy-Holt-Duna egykori oldalága

Gombaperspektívából

Etető, szép tölggyel, az oldalág magas partján

Egy másik érdekes tölgy

Az egykori oldalág másik nézete, előtérben hemzsegő nyári tőzikéssel

Lankóc-fok. A fok közepén egy sudár fűz.

Az egykori szomfovai kisvasút hídja a Visszafolyó-Duna felett. A "Szomfovai-
Delta" elágazótól 1968-ban épült meg egy 3km-es szakasz Szomfova irányába.
Az 1980-as évek elején azonban ez a szakasz leállt. A síneket is nagyrészt
felszedték, a híd után néhány méterrel elvész az egykori vasút a térdig érő
gazban.

Egy ősnyárfás rét

A Visszafolyó-Duna száraz medre

Ilyenkor tavasszal- normál években-  magasan áll itt a víz. Télen óriási
aggodalommal figyelték sokan  a hójelentéseket, nagy tavaszi áradásokat
vizionálva.Sajnos azonban az ár elmaradt az idén is. A legnagyobb tavaszi
dunai vízmagasság nem sokkal haladta meg a régebbi átlagos magasságot.
A Gemenc az idén is csontszárazan indul neki a nyárnak. Ennek pozitív
hozadéka viszont az, hogy most sem találkoztam szúnyoggal, amik májusra
már tömegesek szoktak lenni.

Egy  romos fűz. Negyedik az országos listán.

A Gemenc legnagyobb füze volt egykor, most csak árnyéka önmagának.
György 2003-ban 832 cm-rel vette fel a listára. 2009-ben én 835 cm-et mértem.
Most meg se mértem .Hasonló állapotú és állagú füzeket listára se méltattam
a Báli-síkon, vagy az Alsó-telefonoson.

Végiggyalogoltam a meder egy részét

A Péter-hidat ShG-val sikerült egyértelműsítenünk. Ez az.

A péter-hídi tölgy

Régóta ismert, nem növekvő. György 2003-ban 560 cm-rel vette listára.
2009-ben 562 cm-et mért csak, alig gyarapodott. Én most ugyanennyit
mértem. Sok száraz ága van, alattomosan odvasodik is.

Réti kakukkszegfű

Keselyűsben most csak azt a fehér gólyát sikerült lencsevégre kapnom, aki
a csárda melletti villanyoszlopon lakik. Egy fekete rokona is lakik a közelben,
igaz, eldugottabb helyen. Ez eddig szokatlan volt, mert ez a faj nagyon
emberkerülő hírében állt.