2010. április 18., vasárnap

Zomba környékén

Hajnali párák

Zomba a dendrománoknak elsősorban feketedió fájáról ismert. Tavaly a faluban már körülnéztem, erről a régi honlapomon van egy kis összeállítás. Ma kora reggel Zomba környékének egyéb látnivalóit jártam végig. Elsőként egy hosszú, csaknem egy fél kilométeres fasort kerestem fel, ami egykor Csurgópusztára vezetett. Csurgópusztán tavaly jártam már, az elpusztult uradalom hangulata azóta kísért. A Google Maps szerint ez a fasor az egykori uradalomhoz vezet. Arra gondoltam, hogy most ebből az irányból közelítem meg. A fasor végét azonban nem kis megdöbbenésemre egy kerítés zárta le, amin ugyan nem okozott volna gondot átlendülni, de mégiscsak tisztelem más magántulajdonát, úgyhogy visszafordultam. A fasor csak árnyéka lehet régebbi önmagának, a fák nagy részét kivágták. Néhány feketedió és vadgesztenye maradt mutatóba.Ezt követően az egykori Dőry-uradalomhoz tartozó Andor-majort és Paradicsompusztát néztem meg, a kastélyok körüli parkokban szép fákat keresve. Andormajor névadója, Dőry Andor a 19.sz végén- 20.sz. legelején élt. Kis kúriája a parkkal is ekkor épülhetett. Következésképpen a fák nem túl idősek, nem is túl látványosak. Még leginkább egy-két óriástuja érdemes említésre. Sokkal nagyobb reményt fűztem a paradicsompusztai kastélyparkhoz. Paradicsompusztáról már a 18.századból vannak feljegyzések: Tudjuk, hogy a Dőry család egyik nagy formátumú tagja, Dőry Ádám alapította. Ennek ellenére a park nem mutatott különösebb értéket felszínes vizsgálódásomra. A 19.sz. végi átalakítás nyomait mutató kastély ma a gyermekotthon kollégiuma.Végeztül a paradicsompusztai tőzegtavak környékén tettem egy kisebb túrát. A tavak egykoron a tőzegbányászat eredményeként jöttek létre. Helyi védelem alatt is álltak. Ma a bonyhádi horgászegyesület kezelésében vannak.
A csurgópusztai fasor

Andormajor

Paradicsompuszta

A park egyik szép fája ez a platán

Hogy a Dőryeket valami különleges viszony fűzte a feketediókhoz, azt ez a fa is mutatja, ami ugyan messze elmarad a zombaitól mértben, de ennek ellenére ez is tekintélyes, szép példány.

A paradicsompusztai tőzegtavak panorámaképe

Pókhálók







Réti madárhúr

Bürökgémorr