2022. április 9., szombat

10 km Závod körül

Régóta nagy csodálója vagyok Závodnak, és az itt folyó értékőrző munkának, amelynek motorja Szász Gábor építészmérnök. A falu emlékeit már másik blogomban igyekeztem bemutatni.

A nemrégiben felújított Szent Anna-kápolna, a szemközti dombon pedig a Kálvária.

Többször jártam már a faluban, viszont még nem túráztam a határában.  Ezt az elmaradást pótoltam most, hogy megkaptam a felhívást a Tolnai Zöld Út túráira. Mivel azonban a jelzett időpontban éppen  a Mecsekben leszek, ezért előzetes túrát tettem a Závod-Kalaznó 25 km-es táv egy rövid részét bejárva, és a túrát körtúrává átszervezve. 

Időspórolási okokból a templomtól indultam  a piros négyzet jelzésen. Ez egyelőre Závod egyetlen turistaútja, de remélem a nem az utolsó. Sajnos Závod környéke azonban nem annyira erdősült, mint Feked, Máriakéménd vagy Kisszékely környéke, hogy másik három pozitív példát említsek, ahol a falu környékén saját turistaút-szövevényt hoztak létre a helyiek. Azért még talán lennének itt is lehetőségek.

A turistaút végig sövények mentén vezet. A sövények fontosságáról nemrég írtam a blogomban.

A sövények mentén álló vadlesekből pedig a tájra láthatunk. A závodi torony eltűnőben.

A kálvária a Völgység dombjaival.

Tavaszi domboldal.

Háttérben a Szekszárdi-dombság.

Az út legizgalmasabb része része  a piros négyzet turistaút mentén, Szállásmajor környékén vár a magányos turistára. Vajon melyik kutya ront rá az emberre, a kuvasz vagy a pumi? Az összesen 4 lehetőséget tartalmazó kombinatorikai probléma megoldása: a pumi. Szerencsére ő egy husánggal vagdalkozva és agresszív ordibálással 2m távolságon  kívül tartható, ha kellően kitartó az ember.

Szállásmajor környékén letértem a turistaútról Mucsi felé.

A Tolnai-hegyhát szelíd dombjai.

C betűs lepke. Védett.

Komoly kis vízmosás mentén ereszkedem lefelé.

Szép rétek, kár hogy nem sárgállnak héricsek. 

Kis kitérő az erdőbe néhány hatalmas galagonya kedvéért. Aztán átvágok az Annafürdő felé vezető Kőris-völgy irányába.

Az itteni erdők is hozzák a tavaszi kötelezőt. Szártalan kankalin. Védett.

Májvirág. Védett!

A három  uralkodó: bogláros szellőrózsa , meténg és ibolya.

A keltikék a hűvösebb északi oldalon vannak még nagy állományokban.

A tavaszi lednek is előfordul.

Az Fürdő-erdő felé tartva a Kőris-völgyben átkelek egy hídon.

Itt már a lengyeli erdőkben, Tolna megyei viszonylatban ismert turistahelyen vagyunk.

Errefelé megyei viszonylatban szép erdők vannak...

...a löszbe mélyen bevágódott patakvölgyekkel.

Dendromán értékekre nem számítottam. Nem is kellett ebben csalódnom. Egy hárs állított csak meg egy pillanatra, ami  Lengyel felé tartó út menti fasor egy tagja.

A Vörös-kereszt felé tértem le visszafelé...

...mert itt a közelben az egykori Szent Miklós szobor posztamense áll, tudtam meg Szász Gábortól.

Visszaérkezés a faluba.

Búcsú Závodtól. Kellemes kis út volt, máskor is szívesen jövök még Závod környékére.

 
Utam térképe.