2021. március 10., szerda

Pénzbánya megtalálása

Pénzbánya egy 17-18.század fordulóján megnyitott ezüstbánya volt a Keleti-Mecsekben. A pécsváradi  apát telepített ide üvegeseket, akik észrevették a kőzetekben az ércesedést. Túl sok ezüstöt biztos nem találtak itt. A Mecseknek aranybányája is volt.

 
Óbányáról indultam. 

Rengeteg szép kankalin.

A Döngölt-árok mentén indulok el.

A Réka-völgyi sziklaodú. 


A Pénzbánya megtalálása nem volt egyszerű. Ezt a mély völgyet is végigjártam mindhiába. Korábban is már kerestem.

Egészen váratlan helyen találtam meg a bánya bejáratát. Viszonyításul a bejárathoz tettem a hátizsákom. 

Egyetlen hosszan előrefutó tárna, kezdetben még kuporodva lehet haladni benne, a végén csak négykézláb. 

A Réka-völgy kaukázusi jegenyefenyői.

Somos -hegy felé térek vissza Óbányára. Kilátás a Zengőre.

Sziklakert a Somos-hegy oldalában. 

Nyilván már Biki Endre Gábor hatására,  elhatároztam, hogy felkeresek néhány forrást. A Három-kút vascsöves foglalása kimosódott a helyéről. 

A kecskefüzek barkái színesítik az erdőt. 

A Hidegkúti-forrásában egy csepp víz sincs. 

Ismét a Döngölt-árok mentén térek vissza Óbányára.

A völgy mélyén csekély sziklásodás.

Nehéz terep, de nem túl látványos. 

Az utam adatai. Kicsit vívódtam  azon, hogy feltárjam-e Pénzbánya pontos helyét. dr. Jáger Viktor Pénzbánya felfedezője sem adta meg ezt, ezért úgy döntöttem, hogy én is eltitkolom a nagy nyilvánosság elől.