2020. augusztus 4., kedd

A Szalajka-patak völgye


A Szalajka-völgy hazánk egyik leglátogatottabb "turisztikai attrakciója". Fazekas Sándor miniszter valami átadón, évi 600-800 ezer látogatót emlegetett. Az Egererdő Zrt.adatai szerint kb. 200 ezer utas megy az itteni kisvasúton évente. Persze nem biztos, hogy mindenki kisvasutazik is a völgyben, így ez alapján is csak becsülni lehet a látogatók számát. Ha félmilliót mondunk, akkor közel lehetünk az igazsághoz, magyarán Szilvásvárad a nyári főidényben a túlturizmus jeleit mutatja. Én kb. 15 éve voltam itt, a családomból egyedüliként, úgyhogy időszerű volt ide is kinézni.

Pisztrángnevelő kádak a völgyben, de úgy tűnik, nem használják ezeket. A völgyben lévő számos büfé, étterem kínálatában a pisztráng a fő fogás, gondolom ezek nagy részét nem itt helyben tenyésztik.

Azért mindkét tóban élnek pisztrángok.

Meredek kaptató vezet fel az Istálóskői-barlanghoz.

Hatalmas belső tér az ország legismertebb ősember barlangjában.

Az Elblinger lányok  a barlang mélyén.

A felső tó.

Korallgomba

Ami miatt a völgy kevésbé tetszett, mint 15 éve, az ez a hatalmas tarvágás(?) a Szalajka-forrás felett.

A túlturizmus ellenére vannak megkapó részletek.

Vitathatatlan, hogy a Szalajka az ország egyik legszebb patakvölgye.

Ráadásul a völgy dendromán szempontból is nyújt élményt. Pósfai Gyuri listáján három fa szerepel. Már csak itthon láttam, hogy Torma Zoli is alaposan feltérképezte, és  hét új fát tett hozzá az eddigi háromhoz.  Egyik listán sem szerepel viszont ez a  szép 327 cm-es hegyi juhar.

Közepes vízhozam a Fátyol-vízesésben.

Halovány aszat (köszönöm Horváth Balázs kiegészítését.)

Tizenöt év alatt a Szikla-forrás melletti sziklafalat alaposan benőtte valami folyondár.

Kevés olyan fa van, amit Torma Zoli után én is megláttam. Ez az 500-as hárs ilyen.

Én inkább a rejtett kis vízesések után nyomoztam.

Ezekből is bőven akad.

Az alsó tó furcsa zsurlói.

Ez a hegyi juhar a Pósfai-listán is rajta van, hatalmas 400-as.

Újabb zubogók.

Még egy fa, ami egyik listán sem szerepel. Egy éppen 400-as vadgesztenye.

A völgy egykori országos rekorder égere, a középső rész kimúlásával elvesztette varázsát.

Nem messze tőle egy hasonló hármas törzsű "égerkomplexum" van. Alacsonyan ágazik, mint az elődje.