2020. október 10., szombat

A Büdös-kút és a Szép Ilonka-kilátó

Nagy bükk a Büdös-kút mellett

Egyszer olvastam valahol, hogy a Zengő lábánál lévő Büdös-kútnál betonvályúkból itatták az állatokat. Ez alapján arra gondoltam, hogy akár itt egy beerdősült fás legelő is lehet, Zengővárkony nincs messze. A forrás azonban eléggé szerény vízhozamú, bár a betonvályú tényleg itt van. 


Beerdősült legelőnek nincs nyoma, hacsak ez a bükk nem az. Ennek kétségtelenül szép gyökérzete van, és nagy terpesztéssel indul, de azért nem listás méretű.

A Büdös-kúti völgy. 
 
Kicsit bóklászok a Szent Margit utat követve. 

Az Antal-képtől azt vártam, hogy egy szép nagy fára szegezik Szent Antal képét. Csak egy átlagos bükköt találtam itt, ami csak a fiatal telepítésnek kontrasztja. A kép pedig egy ácsolt kereszten van.

A Zengő az Antal-kép környékéről

A kilátó lassan elvész a sűrűben. Meglehetősen csálénak és ingatagnak tűnt, de aztán kellemesen csalódtam. 

Nemcsak hogy stabil, hanem kifejezetten pofás is szerintem, és van benne valami igazi organikusság is. Legalább annyit meg is érdemel, hogy az alkotói nevét megemlítsem: Scholtz Péter erdőmérnök tervei alapján készítette Iljin Petár ácsmester. De hogy miért Szép Ilonka lett a neve? Úgy emlékszem a Szép Ilonka legendája a Vértesben játszódik. 

Körkilátást persze nem tud nyújtani, mert nem túl magas. 

De amíg a lábainál növekvő telepítés nem nő nagyra, addig pazar kilátás van innen a Réka-völgy irányába.