2010. március 27., szombat

A Marica-fok

A Marica-fok a Pörbölyi-erdőben, közel a Dunához található. A területre Mórocz Attila, természetvédelmi őr hívta fel a figyelmemet, mint nagy nyárfás helyre. Nem  kellett csalódnom.
Szombat kora reggel, szemerkélő esőben kerestem fel a vidéket. Három listás fát találtam a fok szerencsére még mindig száraz medre mentén. Egy hármas törzsű 704 cm-est, egy szép sudár egytörzsű 654 cm-est, és egy mindenképpen figyelemreméltó, kettős törzsű csaknem tízméterest. Ezt a meredek partoldalban álló fát először 1004 cm-esnek mértem. Ezzel az ország legnagyobb fái közé került volna, úgyhogy  még szigorúbban állapítom meg kerületét. Végül több méricskélés eredményeképpen a legkisebb értéknek 984 cm-et kaptam. Ezt fogadtam el végső értéknek. Ezzel is ott a helye a legnagyobb nyárfáink közt.
A Marica-fok medre

Időrendeben nézve az első találatom ez hármas 704cm-es nyárfa volt.
(46 11' 21"; 18 55'10")
Hatalmas csomoros törzs, nem láttam még hozzáfoghatót. A 984 cm-es, pár méterre az előzőtől.(46 11' 20"; 18 55'09 ")

Magasba törő, sudár termet. Sok száraz ág, jelentős odvasodás

Szinte eltörpülök a törzs mellett ezen az önkioldóval készült felvételen

A Marica-fok déli végén áll ez a szép egytörzsű nyár

A kerülete 654 cm. 46 11' 01"; 18 55'15"