2024. június 6., csütörtök

Rövid értekezés a gemenci orchideákról

 Lukács Róbert jelzései nyomán a bejegyzést újraírtam. 

Május legvégén sarkvirágot fotóztam Keselyűsben. Ezt először kétlevelűnek gondoltam, mert az már ismert volt a Gemencből. Lukács Róbert azonban felvilágosított, hogy a jóval ritkább zöldes sarkvirágot találtam meg, és azt fotóztam több helyen is. 

Mindez arra inspirált hogy röviden újra áttekintsem mindazt, amit a gemenci orchideákról tudni lehet. (A bogyiszlói orchideás erdőt nem tekintem most a Gemenc részének.) Tudni kell azt is, hogy az árterek nem kifejezetten kosborbarátok. Ennek ellenére elég tisztességes fajlista jött létre, főleg Keselyűsből. Ezzel nyugodtan kijelenthetjük, hogy Keselyűs tágabb környezete ma már felülmúlja a híres Bogyszlói Orchideás Erdőt is. (Igaz, oda évek óta nem mentem ki.) 

A szakma által ismert (Molnár V. A.- Csábi M. 2021-es művében  szerepelő) gemenci orchideák 
  1. fehér madársisak. 2018-ban én is észleltem, de csak egyetlen egy tövet, a Sió-part hátfői részén.
  2. széleslevelű nőszőfű. Még nem láttam a Gemencben.
  3. pókbangó. 2014-ben találtam meg Keselyűsben, Tóth István Zsolt révén lett publikált. Azóta is rendszeres, nagy állománya van, az idén új helyeken is előjött, terjedőben van.
  4. vitézkosbor. 2011-es Orchideák atlasza már jelzi a Gemenc északi részén. 2012-ben Szombathelyi Gergely is megtalálta  első példányait a keselyűsi töltéseken. Még abban az évben új helyeken is azonosítottam. Azóta is stabil állománya van.
  5. bíboros kosbor. Még nem láttam a Gemencben.
  6. kétlevelű sarkvirág. Még nem láttam a Gemencben.
Általam és Szombathelyi Gergely által azonosított orchideák a Gemenc északi részén: 
  1. zöldes sarkvirág. A Gemenc észak területein az idén  találtam több helyütt Azonosításukat Lukács Róbert pontosította. [12]
  2. tarka pettyeskosbor [3]. 2012-ben Szombathelyi Gergellyel észleltük egy példányát Keselyűsben, 2016-ig láttam, utóbbi időben nem jött elő.
  3. agár sisakosbor [4]. 2015 körül észleltem először, azóta is egy-egy év kimaradásával,  legutóbb 2023-ban.
  4. tornyos sisakkosbor. Szombathelyi Gergely 2015-ben  találta a Gemenc északi részén a töltésoldalban. Ezt Tóth István Zsolt is átvette idézett publikációjába,  megemlítve, hogy észlelését követően a töltésoldalban végzett munkálatok révén eltűnt. azóta sem került elő.