2019. június 8., szombat

Fák és kosborok a Dél-Mezőföldön

Egykori kiváló tanítványomból kollégám lett, és érdeklődésünkben is sok közös vonás figyelhető meg. Blogja és személyes útmutatásai alapján kerestem ma fel a Dél-Mezőföld egyik legszebb rétjét, amiről eddig nem is hallottam.

Ezen a réten ezres nagyságrendben nyílik a mocsári kosbor.

Egy szinte színanyag nélküli példány.

Két eltérő árnyalatú.

Ez meg pettyes.

Ezen valami rovar.

A magassági rekorder, kb. 1m magas. Itt célszerű egy kiegészítést is tenni Lukács Robitól:

"A képeiden egészen biztosan nem csak mocsári kosborokat látok, hanem pompásakat is. A nagyobb termetű, sokkal több, és nagyobb virágú a pompás kosbor. A mocsári kosboron soha nincs több 20 virágnál, a pompáson egy virágzatban akár 50-nél is több lehet. Jó elkülönítő jegy, hogy a mézajak hátsó részéből hátranyúló sarkantyú a pompás kosbornál szinte a mézajak meghosszabbításaként nyúlik hátra, azzal egy vonalban áll, vagy csak kicsit tér el, míg a mocsári kosbornál lefelé hajlik, szöget zár be a mézajakkal. Persze sok helyen hibridek az állományok, és nehezebben határozhatók :)"

Egy teljesen színanyag nélküli példány.

A rét teljesen elbűvölt. Balázs jelezte, hogy sok lesz, de amit itt láttam, az minden várakozást felülmúlt!

Először láttam ezt a szép kosbort.

A rét mélyebb, vizenyősebb helyein tenyészet, nem ártott volna gumicsizma.

Jó évük lehet a sok esőtől.

A magasabb részen egy szép vadkörte, már vettem is elő a centit.

Ami végül felesleges volt, mert a másik oldalából egy jó darab kihasadt, így nem lett listás.

A magasabb részen jó pár poloskaszagú ujjakosbor. Kár, hogy ezekhez kicsit már késve jöttem ki.

Mondjuk eleve nincs olyan szép, mint  mocsári. Balázs még pókbangókat is látott itt.

Úgyhogy ez  a terület elég jól áll kosborokban.

Pedig nem is védett még.

Régebben persze legeltettek itt. Kérdés, hogy ennek lezártával mi lesz a rét sorsa.

Hazafelé megálltam Alsóhídvégen is. A kastély körbekerítették, de építkezésnek egyelőre semmi nyoma.

2009-ben 482 cm-rel került itt listára egy japánakác. Ennyi maradt belőle.

Az ostorfa meg van.

Az istálló még a kastélynál is rosszabb állapotú.


Jó pár éve üres lehet.

Egy korai juhar belenőtt a listába.

320 cm.

Meghűlt bennem a vér, először arra gondoltam, hogy lista második korai juhar dőlt ki.

Kár, hogy kicsit alacsonyan ágazik el ez a törökmogyoró,

Szerencsére az óriási juhar meg van. 524-nek mértem, 2009-ben 515-nél tartott.

Van már néhány száraz ága.

Odvában gombák nőnek. talán ez is hamar meg fog hasadni.