2023. október 22., vasárnap

Vasi kastélyparkok: 1. Zsennye

Zsennye nevét hallva minden dendrománnak  a tölgy szó jut eszébe.
A park nagy tölgyét még nem láttam, ezt pótoltam Szombathelyről hazafelé tartva, egy hirtelen ötlettől vezérelve. 

2008-ban már jártam itt. Sőt dendromán ébredésemben fontos szerepet töltött be ez a hely, mert később a kastély történetétét kutatva találtam rá a "zsennyei ezeréves tölgy" kapcsán a dendromania.hu -ra, ami kétségtelenül jelentős folyamatokat indított el életemben.  

Akkoriban még csak a kastély érdekelt, ami  egy figyelemre méltó, még középkori eredetű épület. 

2008-ban a park kisebb részét jártuk be, és csak egy-két képet készítettem.

A kidőlt nagy hárs látványa  azért már megfogott.

Most a park egészét igyekeztem bejárni, de nem szisztematikusan a listás fák mentén, hanem csak a nagy tölgyre koncentrálva. 

A parkban a tölgyek dominálnak. Amikor  Bezerédj Elek 1839-ben angliai botanikai tanulmányainak a hatására nekilátott a park kialakításának, az itt álló tölgyek közül az életerős, fiatal példányokat  meghagyta.

Leszármazottjai is ültetnek fákat, így kerülnek ide vadgesztenyék, platánok, egy-két egzóta (vasfa, ámbrafa), és fenyők is,  de én szinte csak a tölgyeket vettem észre. 

Ez egy listás kőris. A parkban 9 faj 15 listás példánya van jelenleg. 

A Pósfai-listán hat élő tölgy van, de számos hatásos 400-as is akad még ezeken kívül is. 

Íme.

A park széle a Sorok-patak melletti rétekig ér, amelyek egykoron Rába árterébe tartozhattak. 

Tölgy és bükk szép kettőse.

Az angolkert koncepciónak megfelelően rétek tagolják a parkot. 

Egy sudár 600-as a második legnagyobb itteni tölgy. 

Biztos lábakon.

Ezt talán egy juhar a szokásos tölgy mellett. 

A háttérben az is a 600-as "lába", ha jól emlékszem. 

Pusztulnak a javakorabeli fák. 

Kis híd, alatta csontszáraz meder. 

Amikor a dendromán szív nagyot dobban. 

A legnagyobb, még teljesértű tölgyek valószínű toplistája, növekedési trendeket figyelembe véve: (Zárójelben a mérés éve a Pósfai-listán): 1. Bogdása:780 (2020), 2.Péterhida: 767 (2021) 3. Bak: 770 (2023) 4.Barcs 745 (2016) 5.  Zsennye 751 (2021). A legbizonytalanabb a barcsi tölgy. Zárt intézet udvarán áll, ritkán kerül sor mérésére. Én magam is csak kerítésen kívülről, távolról láttam. Lehet, hogy növekedése lelassult, és a zsennyei még tartja negyedik helyét. 


A nem túl megnyugtató egészségi állapot jelei a törzs alján is észrevehetők. 

Ritkán teszek be álló formátumú képet, de ez a fa csak így fért be. 

Méretek érzékeltetése. 

A környezet. 

Ősi park, sok a csonk. 

Feltekintve. 

Itt egy kisebb hárs dőlt ki. 


A park egy eldugottabb szegletében Békássy Ferenc nyugszik, lovastól.  Amikor 1915-ben, 22 évesen, mint önkéntes huszártiszt a galiciai fronton elhunyt, a Nyugatban Tóth Árpád, Cambridgeben Virginia Woolf búcsúztatta. Barátja Keynes, a modern közgazdaságtan atyja pedig emléktábát állítatott tiszteletére a híres egyetem kápolnájában. Itthon egyelőre csak egy furcsa nevű rumi kulturális egyesület koszorúzza sírját.  

A szerény sírkert. 

Sajnos ez is tipikus. 

A nagy rét egy tölggyel. 

Az egykori várárok partján hatalmas vadgesztenyével búcsúzik a park. 

Kegyeleti látogatás az "ezerévesnél". A megmaradt csonk még mindig elég jó állapotban van. 

A kettős törzs egyik fele. 

Itt lesz egyértelmű, milyen fölösleges egy odú betonnal való kiöntése. 

A szétnyíló törzseket vaspánt fogta körbe.
 Talán már soha nem lesz ekkora tölgyünk. Nagy kár, hogy soha nem láthattam egyben.