2023. július 27., csütörtök

A Pokljuska-szakadék

Nagyobbik lányom a falszorosban. 
Bledtől néhány kilométer távolságra van Krnica falucska, ennek határában van a szakadék.  Pokljuskát úgy lehet elképzelni, mintha a bükki Dante-poklát és a Kőrös-lyukat összevonnánk a Visegrádi-hegységi Vasas-szakadékával, és az egész léptékét kicsit megnövelnénk.

Néhány kilométeres sétánk kellemes erdőben indít.
Pokljuskában gondoltam először arra, hogy az idegenforgalomban a marketing mennyire meghatározó. Bled környékén szinte mindenki a Vintgar-szurdokot nézi meg, én is kétszer voltam már ott. Vitgar kétségtelenül látványos, de legutóbbi 2015-ös ottlétemkor már a túlturizmus jeleit mutatta. A parkolás és a belépődíja is elérte ott a 10€-os árat. (Igaz már nálunk is van olyan tanösvény, amelynél 2000 Ft-ot kérnek el  egy 1,3km-es lápi erdőben haladó útvonal megtekintéséért.)

Pokljuskán az ember nem szenved a túlturizmustól, és egyelőre még ingyenes. Szerintem érdekesebb látnivaló is, mint Vintgár.  A parkolótól egy km-t haladva feltűnnek az erdő fái mögött a meredek sziklafalak.

Nem a falak és én vagyok ferde, hanem kisebbik lányom átváltott a nagy látószögű kamerájára a mobilján. Ennek és a következő  bejegyzésnek a  képeit  ő készítette, mert én egész egyszerűen a szálláshelyen felejtettem a fényképezőgépemet. (Öregszem.)

Kezdenek a függőleges falak összeszűkölni.

Ezeket a falakat egy egykori gleccser koptatta ilyen simára.

Beérünk a sziklafalak közt az első katlanba.

Valami lik a katlan falában.

Hatalmas barlangszáj.

Több helyen beszakadt hatalmas üreg.

Egy turistaút halad rajta keresztül, ahol el lehet hagyni a szurdokot.

Mi visszatérünk a katlanba és egy szurdok felé haladunk tovább, 

Kőív.

A szurdokhoz érünk.

Haladunk felfelé a szurdokban. Itt is divat lett a kis kőpiramisok építése. Mi családunk fiataljai is építettek egyet.

A szurdok után egy újabb katlanba érünk. Innen már csak egy a sziklafalhoz rögzített úton lehet kijutni, ami két szikla közötti falszorosba vezet.

A katlan mélye a sziklafalról.

A katlan a sziklafalról.

A szűk falszorosba hosszú lépcső vezet fel.

A falszoros függőleges panorámája.


Kiérek a falszorosból.

Kiérve hatalmas páfrányok közé érünk.

Tetszetős, sűrű erdő.

Visszafordulva ennyi látszik a falszorosból.

Itt is találok nőszőfüvet.