2020. január 10., péntek

30 listás fa a szálkai akácosban

A szálkai akácosban többször jártam már, de most először szedtem rá magamat arra, hogy valamiféle teljességre törekvő felmérést készítsek. Ennek eredményeként több mint kétszeresére nőtt itt az ismert listás fák száma.
Nyitánynak mindjárt a háromból kettő listásnak bizonyul. (342 ill.315)

Egy akácos ritkán hívogató erdő.

Csak a legnagyobb fáknál azonosítottam be a képet, a többinél legyen elég egyfajta hangulat.A részletes méretek és koordináták a falistámnál.

Az akácost egy fiatal kis erdő kíséri.

Szerencsére vannak olyan részek is, amik eléggé tiszták, már-már egy öreg gesztenyésre emlékeztetnek.
Azért mire végeztem, az arcom is tele volt karcolással. Nem hoztam bozótvágót.

Sok hunyor még itt is.

Tipikus.

A sok-sok galagonyára nem is figyeltem.

Korábban ezt ismertem legnagyobbnak. Most 372 cm.  Hármas törzséből egyet levágtak. Több olyan fa is van, amelyiknek egyik törzsét visszavágták.

Derékba tört.
Még a harmadik katonai felmérés is (1887 körül) is nagyrészt erdőt jelöl a térképen. A 19.század végi kataszteri térképeken válik legelővé ez a terület. Valószínűleg akácokkal ültették be a legelősített tarvágást. Lehet, hogy ez egy akácos legelő volt, de semmiképp nem származhat korábbról, mint a 19.század legvége, de inkább a 20. század eleje lehet a telepítés ideje.

Még a szúrós csodabogyó is megél itt.

Egy szép 350-es. Összességében a dendromania.hu -n csak a somogytarnóci akácos jelentősebb ennél.

Ott azonban más, nemesebb fák is vannak, és az akácok is nagyobbra nőttek.

Azért a csalán még most is több, mint a csodabogyó.

Alulról.

Egy gyertyán változatosságnak.
Szép idő volt.

Kiérek a végére.

Hattyú óvatoskodik a tó jegén.

A tó egy része befagyott.

Egy alsóbb úton indulok vissza. 

Kezdetben  elég jól haladtam, de aztán itt  is egyre több fába akadok.

Rég volt olyan, hogy a telítődés jeleit kezdtem felismerni magamon.

Törzs.
A legnagyobb.

385 cm, de 140-150 cm-nél két nagy ágát is levágták.Egy harmadik meg letört, de még egy vastag törzs az ég felé tör.

Új élet sarjad.

Ezért a 375 cm-es törzsért nagyon nagy dzsuván át szenvedek meg.

Ez közel van a Kéktúrához.

Ez a 360-as is csonka.

Búcsúzóul két listás törzs egybe fotózva.

A kisebb tó teljesen befagyott.

A nagyobbik majdnem.

Hattyúk.

Kacsák.