2015. szeptember 15., kedd

A szakadáti legelő

A szakadáti legelő egy kis, 3,5 ha-os terület Tolnában, ami országos védettség alatt áll.  Azért jöttem ide, mert az idei, elég balul sikerült orchideás szezonom zárásaként őszi füzértekercsekre vágytam. 

A völgy elején egy szép fűz egy ideiglenes vízfolyás mentén. 592 cm a kerülete. Semmi nem utal itt arra, hogy természetvédelmi területen járunk.

Szakadát falu elesettsége mellbevágó volt, (mint általában az itteni falvak nagy része.) Régi sváb faluról van szó, egyetlen érdekes elem az volt, hogy sok az útszéli kiskápolna. A legelőre is jutott egy. Itt a vonulási utamat a szabadon kóborló kutyák száma határozta meg. Mivel az egyik völgyben lévő tanya körül többet is láttam, ezért a másik völgyön indultam el.

Mondanom se kell, hogy egyetlen egy füzértekercset sem láttam. Talán már elvirágzottak. Valahol azt olvastam, hogy itt kb. 500 tő virít.

A területnek már csak töredék részét legeltetik. Ilyen kérdések jártam nagyjából a fejemben: Miért nem hosszú nadrágban jöttem?  Ez most komoly, ez egy országosan védett terület? Húsz év múlva itt lakik még egyáltalán valaki? (Előbb a falu sváb emlékeit néztem meg.)   Egyáltalán mi a fenét  keresek én itt? 

Szakadáti rét, természetvédelmi terület. Ennyi.