2022. május 8., vasárnap

Bogyiszlói aktualitások

 

Viszonylag régen jártam a bogyiszlói orchideásban. Csütörtök délután egy rövid kiruccanás erejéig állományszemlét tartottam itt, és ha már kiugrottam ide, akkor egy-két más dolgot is megnéztem. Az eredmény elég gazdag lett, bár a csalódások sem kerülték el rövid portyám.  

Az általam csak 1. területen nevezett részen szálltam be az erdőbe, és rögtön megnyugtató számú kardos madársisakot találtam.  
Más orchideafélére itt nem akadtam. 
A 2. terület szélén régen tó volt, még hattyú család is úszkált a tavon. Ma már csak a vadászok nyiladéka  vezet keresztül a nádason az egykori tó helyén. 
Ez az élőhely fotó azt szándékozott bemutatni, hogy hol találhatók a vitéz kosborok. 
Találhatók, de az állomány a 2019-esnek csak töredéke. 
 Persze tudom, hogy viszonylag korán jöttem ki, még gyarapodhat az állomány, de a régi gazdagság az idén nem ismétlődik meg.
Szinte mindet lefotóztam, ami utamba akadt a rövid sétám során. 
A Bogyiszló belterületén lévő holtág viszont kellemes meglepetéseket kínált. A fokozottan védett gólyatöcs sétál a hattyúk mellett. 
A fokozottan védett madarak körébe tartoznak a böjti récék is, amik nyugodtan szunyókáltak a tavon. 
A gólyatöcs az alföldi szikes tavak jellegzetes madara. A holtág vize azonban annyira leapadt, hogy most már ezek is jól érzik itt magukat. 
Arrább gólya és nagy kócsag. 
A víz annyira alacsony, hogy a hattyúk és ácsorognak a holtág közepén. De a part igen szépen rendezett.
Kiugrottam Kaszóra is, a híres tölgyfás legelőre. 
Itt sem lettem vidámabb. Míg Varga Anna az MTA ÖK ÖBI kutatója a fás legelő népszerűsítése ügyében dolgozik, addig az itteni tiltó táblák ezek ellen.
Seregélyek szállnak fel a fűből. 
"Az enyim, a tied mennyi lármát szűle/ Miolta a miénk nevezet elűle." Jutott eszembe az örök igazság.
Így a terület északi részén lévő legnagyobb tölgy szemlézését is kihagytam. 
Kiugrottam a bányatavakhoz is. Itt egy másik alföldi szikeseket megidéző madarat láttam, bibiceket. 
Az unalmas hattyúk közt, egy éppen felszáll. 
Búbos vöcsök is akadt. Összességében sok látnivaló akadt most Bogyiszlón.