2021. április 17., szombat

Dömörkapu

Ennyi maradt Dömörkapuból.
Dömörkapu nemcsak a Visegrádi-hegységben és a Mecsekben van, hanem itt Tolna és Baranya határán is volt egy falu ezzel a névvel. Nemrég jártam Dömörkapu-puszta helyén, most ellátogattam ide is. A puszta és a hasonló nevű falu kb. 1,5-2 km -re volt egymástól.   

 
A híres temetőjénél már többször jártam. Most éppen nárciszvirágzáskor jöttem. 

A temetőt Csibiné vezetésével - lassan már tíz éve-   lelkes véméndiek felújították. Még mindig elég jól tartja magát, de a bálványfás, akácos dzsuva már fenyegetően nyomul alulról.

Dömörkaput Véménd felől közelítettem meg. 

Indulás a vásártéri Szent Vendeltől.

Magánút, magánterület táblák védelmében egy hatalmas, listaközeli eperfa. 

Présház.

Távoli présházak.


Az út kb. 2,5 km. Útközben lehet nézelődni. A Zengőn két nap alatt sem olvadt el a hó. 

A Szársomlyó is idelátszik, sőt még a dobokai Nagyfa is kivehető,  de azért a látvány nem vetekszik a máriakéméndivel. 

Itt van a közelben az M6-os "alpesi" szakasza is.  


A temetőtől pár száz méterre van az egykori falu helye. 

Az egykori főutca ma már  csak egy egyre mélyülő vízfolyás. 

Egy beomlott pince. 

A falu mementója itt is egy hibátlan szépségű, 2013-ban felújított nádasdi stílusú kereszt.