2018. november 1., csütörtök

A 498kk "rejtélye" a gemenci Duna-erdőben, és a Mecsek, távolról

A GPS készülékemben egy régről maradt 498 kk jelzést fedeztem fel minap. Nem emlékeztem már a fára, ami ezt a rejtélyes bejegyzést kapta. 498 cm-es kettős kőris, ez tűnt a legvalószínűbbnek, úgyhogy tegnap délután a "rejtély" nyomába eredtem.
Régen a kőrisek listahatára is 500cm volt,aztán ezt leszállította  Pósfai György. Így kerülhette el figyelmemet ez a fa, amikor csaknem pontosan négy évvel ezelőtt Gyurival végigjártuk ezt az erdőrészt a Gemencben. A mostani utam sok mindenben erre a régire emlékeztetett.

A Szilágyi-fokot ezúttal a másik oldalról kerülöm meg.

Most a szokásosnál kevesebb víz van a fokban.

A Duna-erdő eddig két fát adott a Pósfai-listának. Ez a kettő sem egytörzsű. Korábbról élt bennem annak emléke, hogy ez az erdő tele van alacsonyan elágazó, lista közeli szillel. Indításnak itt egy.

Aztán itt is van kettő. Olyan "csillaggal elmegy"  kategória lenne, de nem volt kedvem ilyeneket méricskélni, aminek "mélyen filozofikus" oka van, amit egyszer talán majd leírok.

A listán ez a fa szerepel, de lényegében ez sem különb a többinél.

Ezt a fát egykor még Krizák István mutatta nekem, Pósfai Györggyel is megmértük, Most már 497cm, tényleg nem sok kell neki hogy a listára kerüljön  "a lista legrondább tölgye " címmel.

Az 533-mal listára került,  és azóta már 11 cm-et gyarapodott fa sem sokkal különb.

A rejtélyes 498 kk, valóban kettős törzsű kőris, de inkább két fa egymás mellett szorosan, még összenőve sincsenek igazán. Nem lehet komolyan venni.

Nem messze tőle 505 cm-rel belenőtt a listába ez a komolytalan hármastörzsű tölgy.

Itt az amatőr természetfotós az alkonyi őszi erdő hangulatának megragadására tett jámbor kísérletet.

Látszólag erről a fotóról is ezt gondolhatnánk, de itt valójában már egy dendromán felfedezés megörökítése zajlik. Hármas törzsű, de fejmagasság felett elváló kőris, 420 cm-rel.

A három törzs.

Itt viszont ismét  az "alkonyi őszi erdő hangulatának megragadása" zajlik gőzerővel. 

Kimentem a Sióhoz is, de minek.

Végre egy egytörzsű, szép fa a Bárány-fok partján. Figyelembe véve gyarapodását, ez lehet nyugdíjas éveim első "belenövő fája", ha ő továbbra is szépen gyarapszik, én meg nem sorvadok rendkívülien. (65 éves nyugdíjkorhatárral számolva.)