2023. október 22., vasárnap

Vasi kastélyparkok: 2. Kámon

Szombathelyen a Saághy család alakította ki a kastélya körül a parkot. Sághy Mihály Kámon faluban (ma Szombathely része) egy  ingoványos-erdős részen kezdte meg a kastély építését, és a terület  tölgyeinek meghagyásával,  a park kialakítását. Fia István (1865-1945) már autodidakta dendrológusként bővítette arborétumát, sőt  faiskolájával  ellátta a környék számtalan újonnan létesülő parkját, kertjét  is. A szintén vasi Ambrózy-Migazzi Istvánnal (Jeli), gróf Erdődy Ferenccel (Vép),  báró Baich Mihállyal (Szeleste) és még más dendrománokkal baráti kört alkotva virágoztatták fel Vas vármegye parkkultúráját.  Tevékenységük  mérhető hatásaként 30 védett kastélykert van  ma Vasban. 

Mocsárciprusok csoportja.

Előtérben egy listás. A Pósfai-listán  a park 10 faj  20 fájával szerepel. Én nem a falista alapján tájékozódtam, mert nem tudtam ócska mobilammal normálisan betölteni azt. Itthon szembesültem vele hogy sok listás fát kihagytam. Nem bogarásztam a fákat, egyszerűen élveztem a park hangulatát. 

Gyantáscédrusok csoportja. 

A gyantáscédrusok mellett hatalmas tulipánfa. 

A park centrumában egy mammutfenyő, száradó ágvégekkel. 

Mellette soktörzsű szárnyasdió. 

A nagy tölgyek már a kastély építése előtt is itt álltak. 

A festői tó.

A tóparton is mocsárciprus.  

A park egyik híressége ez a trombitafolyondár. Itt ezt az amerikai eredetű kúszónövényt potenciálisan inváziós fajnak említik.  Én mint Szekszárd legnagyobb trombitafolyondárának tulajdonosa kijelentem, hogy nem csak potenciálisan az. 

Ki figyel ebben a parkban egy akácra? 

A park egy jelentős része erdőtelepítési tanulmányerdő. 

Szerencsére hamar visszatalálok a romantikusabb részekhez. 

Szerényebb bükkök. 

Befutott mocsárciprus. 

Régen a Gyöngyös-patak ingoványos területe volt ez. Sok dísztavat alakítottak ki, főként Bánó István erdőmérnök, aki a II. világháború után végezte itt a fejlesztéseket. Állítólag az első '56-os (rejtett) emlékművet is ő csinálta 54 tujából így.    A tó partján mutatós libanoni cédrus. 

A Gyöngyös bukógátja. 

Egyébként csendesen folydogál a park szélén. 

A patak mentén erdőnyi mocsárciprus. 

Sűrűn telepítve. 

Égerek is szép számmal akadnak. 

Három látványos vajdió. 

A vajdió (más néven szürke dió)  parkokban sem túl gyakori, eredeti termőhelyén, az USA keleti felén pedig már veszélyeztetett faj. 

Egy újabb szép tó. 

Már nem nyár, még nem ősz. Alig vannak őszi színek. 

Tópart libanoni cédrussal. 

Egy látványos  listás házi berkenye. (Köszönöm Pósfai György segítéségét a fa faj meghatározásához.) 

A park lakója egy makkal...

...szalad el.