2023. október 15., vasárnap

A Duna egyik csodája, a gerjeni Nagy Zátony

 

A gerjeni Nagy Zátony nem csak elsőrendű látnivaló, hanem dunai "termálfürdő" is. A képen látható ikonikus hátasomat követően, október 14-én, kb. 16:02 perckor csobbant meg testem a zátonynál. A felvétel elkészítésére egy fiatalembert kértem meg, aki nagyszámú, 2 és 7 év közötti gyermekével "pancsizott" itt. Ők az ékes bizonyítékai, hogy nem a jeges Moszkva átúszására edzettem, hanem  élvezeti fürdőzést végeztem. A Vízügy mérései szerint az innét 12 km-rel északabbra lévő  Paksnál a jelzett időpontban 17,6 C fok volt a víz hőfoka, a 7 km-rel délebbre lévő Domboriban 20,0 C fok, a még lejjebb lévő Baján azonban csak 16,7. Mi lehet Domboriban a kiugróan magas értéknek az oka? Hát az, hogy Paks után az erőmű visszaeresztett hűtővize - ami talán melegebb lehet 30 C-nál is-,  sokáig a jobb part mentén haladva lassan keveredik csak el a Duna vízével ilyenkor,  kis víz idején.  Figyelembe véve a távolságokat, a sekély vizet érő erős napfényt,  feltételezhetően itt 23 C körüli kellett hogy legyen a víz hőfoka, kb. ennyinek is éreztem.  
De haladjunk sorjában. A Duna felé tartva előbb át kell vágni egy szép füzesen. 
Az egyik kiszáradt mellékág mellett hatalmas nyárfákba botlok. 
Majdnem listások.
Némi víz az egyik mellékágban. 
Kiérve a zátonyhoz rögtön lövök egy fotót a távolban tanyázó sirályok felé...
... mert felismerem, hogy a part felé tartó hölgyek és a képen nem látható urak hatására hamarosan fel fognak röppenni. 
Így is lett. A varjak kevésbé majrésak,  tovább kitartanak. 
Gondoltam, amíg a hölgyek  sétálgatnak a parton, fürdök egyet. A Duna vízállása most mintegy 42-44 cm-rel marad el a 2018-as abszolút minimumtól. Akkor az a kis sziklacsoport, ami körül a család  a nagyszámú aranyos gyerekkel fürdött, teljesen szárazon volt. 
A terület felett több nagyfeszültségű távvezeték húz át. 
A varjak és a...
...sirályok külön csapatban körözgettek a terület felett, majd részint az én tartós jelenlétemnek is köszönhetően, végleg odébb  álltak. 
A 2018-ban készített felvételeim abban az időben nagyot mentek a neten. Akkoriban Szávoszt-Vass Dániel, a népszerű Dunai Szigetek blog gazdája, a  FB csoportjában is megosztotta  a bejegyzésem, ami ezt követően önálló életre kelt,  és egy-két nap alatt néhány tízezres nézettséget ért el. A mai napig is ez a második leglátogatottabb bejegyzésem. 
Akkoriban egyedül voltam a zátonyon. A zátony felszíne sokkal színesebb volt, gémek is ácsorogtak a parton, és távoli párák tették sejtelmesebbé a fényeket. Akkoriban október vége volt már, szebbek voltak  az őszi színek, a Duna is 40 cm-rel alacsonyabban folydogált. Ráadásul hatásos címet is sikerült találnom. Így most ez kevésbé látványos és sikeres bejegyzés lesz mint a 2018-as, amit ide kattintva lehet megnézni. 
Most több, de kisebb uszadékfa hevert a parton. 
A tartós víztelenség bizonyítékai.
Egy kis bot is megfogja már a homokot.
Némi sivatagi hangulat. 
A túlparton is élénk kirándulóélet. 
Homok és kagylók.
Kagyló.
Coca Cola.
Egy quados nyomaiban haladtam, de szerencsére most nem volt a területen. 
A Duna mint távoli kék szalag.
Alacsony víz idején a zátonynak külön kis beltava van. 
A süppedő homokon olyan nehéz haladni, hogy inkább a beltó nedves partját választottam.
Barázdabillegető az uszadékfa csúcsán. 
Itt tanyáznak a sirályok. 
A beltóból a Duna felé tartó csurgalékvizek vájatai...
...quaddal keresztezve. 
Lenyűgöző hatást tud kelteni a homok, a víz és a fény játéka.  
Határvonalak. 
A sziget déli vége a leghomokosabb. 
Egy nagyobb nyárfa mutatkozik a partoldalban.
Gyökerek, elég satnyák, nemsokára ez a nyárfa is bedől. 
A zátony egyetlen virága ilyentájt.
Két kék szalag.
A beltó csurgalékvizei ismét. 

Vajon mi lehet ez a rengeteg lyuk? A sirályok szedik ki a nyüveket a talajból, vagy a nyüvek bújnak itt elő.
Hátrahagyott tollpihék az iszap szélén. 
Két bátrabb danka. 
Kagylók ezerszám. 
Ahol fürdtem, ilyen vöröses árnyalatú minden. 
Hullámtörő kavicsból és kagylóból. 
Két üres kagylót gyengéden öblögetnek a hullámok. Ez a búcsúkép a zátonyról.
Kifelé.
Az egykori kompkikötő listás nyárfája. 
A komp nem jár már Kalocsára. Hamarosan elkészül a híd. Azt gondoltam a kompkikötőből látni lehet az épülő hidat, de tévedtem.