2023. február 17., péntek

A Zengőn

Múlt szombaton egy kis hóra vágytam, gondoltam a Zengőn, a Dél-Dunántúl Olimposzán még van egy kis maradék.

Nem mondhatni, hogy havas a táj.

A Zengővel szomszédos 600 m feletti Hármashegy sem fehérlik.

A Dobogó is majdnem 600m magas. Az oldalán nyitott tarvágásos sebhelyen viszont némi hónyom.

A Réka-völgy.

A Zengő 682m magas csúcsán maradt még némi hó. A hóhatár valahol 630-650m körül lehetett. 
A kultikus Bocz-kereszt, kb. 630 m magasan van.

Innen egy tarvágásos fiatalosban ereszkedtem le az ősbükkös felé. 

A püspökszentlászlói kastély a magasból.

Érkezés a bükköshöz. Tíz éve nem jártam itt. 

Az állapotára voltam kiváncsi,mert Lukács Robi jelezte, hogy az itteni legnagyobb bükk kidölt. 

Vannak a pusztulásnak jelei, de azért nem teljesen lehangoló a kép. 

Ez mondjuk elég lehangoló. 

2005-ben csak ez volt a listán. Ez 2011-ben is már csak csonk volt. 

Aztán 2011-ben az első nagy dendromán találkozón, a mecseknádasdin, 31 fa került a listára, amikor csatárláncban átfésültük a terepet. 

Most is bejártam terület nagy részét, mindegyik listás fa látótávolságomba került. Az elmúlt tíz évben négy dölt ki, ha jól azonosítottam a dolgokat. A csomó nagy ág is lehult. 

Azért a bükkös képe még nem lesújtó...

...hanem ellenkezőleg, helyenként határozottan impresszív. 

Különösen a nagy árok mentén...

...vannak még jó erőben a bükkök. 


A terület legnagyobb bükkje 2011-ben 490 cm-es volt. most már túl van az 5m-en. 

Sajnos azonban a fő ága letört...

...és ott hever a többi nagy bükk közt. 

A listás gyertyán is jól bírja. 

A Gulya-kút vízzel tele. 

Elég jó hely ez így. 

A terület kettőstörzsű nagy bükkjének, az 596cm-esnek csak az egyik fele dölt ki. Itt a terület már nagyon dzsuvás. Nyáron szinte járhatatlan.  

A másik fele még áll, és elég jól néz ki oldalról. 

Tipikus 1. 

2.

3.

A kedvencem egy 410-es bükk volt. Ez egy kicsit távolabb áll a többitől.  Már 2004-ben, még dendromán ébredésem elött is ismertem, és akkor is nagy hatást gyakorolt rám. 2011-ben még jól nézett ki,  2013-ban már  nagyon beteg volt. Most meg már csak egy csonk.

Taplók a halott bükkön. 

2.

Bükkök.

A GPS készülékemben az útvonalam a bükkök közt. 

A bükkös után felkerestem a Mária-kápolnát is. 

Benne Kiss György mesterműve. 

Itt találkoztam először emebrekkel. Három futóval. 

Kis kitérő a Zarándokok-kútja felé. 

Befagyott a kis patak. 

Útban vissza a kocsimhoz. Összesen 11km gyalogoltam kb. 3 órás szombat délelötti (02.11) tútrámon.