2020. szeptember 18., péntek

A dobokai Nagyfa

Uralja a tájat a dobokai Nagyfa. Itt Görcsönydobokán a Nagyfa nem egy jelzős szerkezet, hanem tulajdonnév. Sőt a Nagyfa felé a Nagyfa utcán kell mennünk.
A Schwäbische Türkei magterületén járunk. 1944-ben egyesült Görcsöny (Ketschinge) és Doboka (Tuwoke)
Kerülővel megyek a Nagyfához, ismerkedem a szelíd baranyai tájjal. 
A dobokai szőlőhegyen már csak egy szőlő van. A szépen gondozott kert sarkában műanyagszék. A munkák után jól eshet innen szétnézni.
Somberek és Görcsönydoboka közt a baljós nevű Csele-patak felduzzasztásával több halastavat hoztak létre.
A kócsagok és gémek a tó körüli földeken lebzselnek.

Poros út Somberekről.

A Nagyfa
A Nagyfáról Túrós László leírását ismertem. Tudtam, hogy valójában nem egy nagy cserről van szó. Pontosabban nagysága nem a törzskerületben nyilvánul meg.
A Nagyfától belátni a környéket. A távolban Geresd, mögötte a Zengő.
Szebény és az M6-os egyik viaduktja. Hála az M6-nak, fél óra sem kell, hogy ideérjek.
Dobokai magányos kút.
Őszi bagatell.
Ha már Doboka körül sétáltam egyet, felkeresem a középkori Doboka templomának maradványait, néhány kilométerrel arrébb. Ezt ma sombereki templomromnak nevezik. 
Egy későgótikus templom szentélyének és rövid falszakaszának megmaradt és  megbecsült részletei.
A rom közeléből szépen rálátni a Mecsekre. Előtérben csipkebogyó telepítés.
Egész utam minden egyes percét élveztem, igaz nem is volt túl hosszú, két óra az egész. A falu is nagyon kulturált volt, és nem azzal szomorú elesettséggel találkoztam, mint oly sok zsákfaluban. A falu (pontosabban két falu) svábos értékeiről talán a másik blogomban lesz szó.